27 oktober 2016

Lekker lees weer boekreview #7 Opgeruimd - Marie Kondo || Elinnee94

Als er iemand is die YouTubeland overhoop heeft gezet is dat in mijn ogen Marie Kondo. 
Met haar opruim methode heeft ze de wereld laten zien dat opruimen helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. 

Ik ben dol op spullen, maar kan ook helemaal niet tegen chaos. Ik zag video's op Youtube en had zoiets van "zij bepaalt met haar boek niet wat ik wel en niet houd".
Nadat ik heel lang deze gedachten had, heb ik uiteindelijk toch het boek gekocht en gelezen. 

Ben jij beniewd wat ik van het boek vond?
Lees dan verder...



Het boek is ingedeeld in hoofdstukken, die weer bestaan uit sub hoofdstukken.

Het eerste hoofdstuk gaat over Waarom je je huis niet netjes kan houden”.

Tijdens het lezen dacht ik verschillende dingen. Een daarvan is “Wauw, zij denkt echt dat ze alles weet”.  Met een aantal dingen was ik het ook totaal niet eens, maar ja.. je kunt niet met een boek in discussie gaan.

Soms heb ik het idee dat ze echt de baas over je wil zijn, in plaats van een coach.



Wat mij tijdens het lezen vooral raakt, is de herinneringen die ik heb aan vroeger. Dit heeft misschien niets met het boek te maken, maar ik ben een mens dat houd van materiaal. Veel dingen die ik vroeger had, hebben mijn ouders verkocht of weggegeven. Dit maakt mij verdrietig, maar ik kan de tijd niet terugdraaien. Helaas.



Sommige van jullie weten misschien wel dat ik in een woonproject zit, maar de bouw wil niet starten. Met het lezen van dit boek, krijg ik steeds meer zin om te verhuizen.


Wat mij erg irriteerde aan dit boek, of eigenlijk aan Marie, is de manier waarop ze schrijft. H
Kleding, meubels en accesoires als persoon met gevoel behandelen. 
Waar gaat dit heen?
Ja, je mag wat liefdevoller in het leven staan en wat dankbaarder zijn dat je spullen hebt, maar dat wil niet zeggen dat je tegen je spullen moet praten. 
Dat kleding een navelstreng met de winkel waar je hem kocht heeft (het prijskaartje noemen we dat gewoon). 
Ik heb het boek af en toe aan de kant moeten leggen, omdat ze te zweverig en uitbundig schreef.
Eerlijk is eerlijk, ze had de hoofdstukken veel korter kunnen houden en dat herhaling goed is snap ik, maar dit gaat echt te ver. 

Ik heb het boek uitgelezen en er staan zeker boeiende dingen in, maar (dit is iets waar iedereen voor waarschuwt) neem haar absoluut niet serieus. 
Kleding heeft geen ziel, geen hart en geen bloed. Het heeft geen hersenen en geen gevoel. 

Dit boek is aan te raden voor mensen die nooit opruimen en toch veel kopen. De methode is toe te passen op bijvoorbeeld kleding (in  mijn ogen), maar dingen waar jij gelukkig van word (bijvoorbeeld een fotografie hobby of een verzameling voor auto's) zou ik overslaan. 

Ik heb door dit boek wel degelijk dingen geleerd, zoals met regelmaat mijn tas leeghalen en geen onnodige dingen meezeulen. Ik snap dat een tas van flink gewicht sneller slijt, maar dat je hem rust moet geven van de zware dag etc. vind ik dan echt grote onzin. 

Dit boek geef ik een 6
Ik ben niet enthousiast, maar er zitten dingen bij waar ik wel iets aan heb gehad. 
Ik heb het verschillende keren aan de kant moeten leggen, omdat ik er gewoonweg agressief van werd. 
Mijn vriend verklaarde mij voor gek dat ik het nog las, als ik hem een zin uit het boek citeerde. 

Ik heb het boek gekocht op bol.com voor €18,95.

Heb jij dit boek ooit gelezen?
Laat dan achter wat jij er van vond. 

Liefs, 
Eline ♥ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten