15 januari 2016

Teacozy januari 2016 || Elinnee94

Beter laat dan nooit. Vannochtend typte ik op mijn telefoon al een klein artikeltje over het internet, wat je hier kan lezen. Nu heb ik dus iets later dan gepland de unboxing van de Teacozy. Dit is de Teacozy van de maand januari.  


Lees verder...




Ik heb natuurlijk alle theesmaakjes die deze maand in de box zaten voor jullie getest. Je zal hieronder de theeën met foto's en achtergrond informatie kunnen vinden. 


Alle theeën bij elkaar. 

  • Rooibos - caramel
  • Zwarte thee - earl gray blue flower
  • Kruidig - Chakra
  • Groene thee - pina colada


Kruidig - Chakra

De naam van deze thee spreekt mij heel erg aan. Wel denk ik dat je er van moet houden. 
De geur doet mij denken aan een natuurwinkel, maar eerst wat achtergrond informatie. 

Teacozy omschrijft deze thee als een "feestelijke melange, geïnspireerd op de zeven chakra's". De basis uit deze thee is biologische Chinese bamboe. Bamboe-thee wordt in het land van herkomst gebruikt voor onder anderen moeheid en spanning. Volgens Teacozy is deze thee "heerlijk zoet en pittig van smaak". 
Deze thee zal iedere keer anders van smaak zijn, afhankelijk van de kruiden die in je theezeefje (of zakje) zitten.

Het eerste dat mij aan deze thee op valt is dat hij licht van kleur is, waardoor ik het zakje er te lang in wil houden. De kruidige geur brengt mij tot rust. Het doet me denken aan een pittenzak die wij hebben, met kruiden daar in (volgens mij lavendel). 
De smaak van deze thee doet me een beetje denken aan rozemarijn. Ook is de smaak van de thee vrij subtiel, dus moest ik alle smaakpapillen goed op me in laten werken. 
Een heerlijke thee, voor een ontspannen avondje op de bank met een kaarsje. 

De ingrediënten zijn: appel, venkel, Chinese bamboe thee, gember, sinaasappelschil, wortel, kaneel, zwarte bes, framboos, eucalyptus bladeren, zwarte peper, rozenblaadjes, witte rozenknop, basilicum, lavendel, goudsbloem, rode biet. 

Deze thee geef ik al met al toch een 7.0, niets mis mee maar je moet er van houden. 


Zwarte thee - Earl gray blue flower

Tijdens de unboxing had ik al het idee deze thee ooit gehad te hebben. Ik heb het even opgezocht en inderdaad, ik heb deze thee in de mei-box gehad. Dit was mijn 2e box en schreef er toen ook een kort artikel over. 

Deze rokerige thee is volgens Chinese legende, per toeval ontdekt. Keizerlijke soldaten besloten hun kamp in een theefabriek op te slaan. Doordat de soldaten in de theefabriek zaten, lag het werk in de fabriek een tijdje stil. Bij het drogen van verse thee liep men dus vertraging op. De bladeren werden daardoor boven een vuur van geurig naaldhout geroosterd. Dit bleek een succes. 

Zelf vind ik de thee niet heel speciaal. Het is inderdaad wel een rokerige thee, maar vrij simpel. Wil je lezen wat ik er in mei over schreef? Lees dan dit artikel. 

De ingrediënten van deze thee zijn: gefermenteerde thee, kaasjeskruid, natuurlijke bergamot en andere natuurlijke aroma's.

Toch geef ik deze thee een 7,0. Eigenlijk is er niets mis mee en soms wil ik ook wel eens een 'normale' thee. 


Rooibos - Caramel

In mijn video verklapte ik het al, maar deze thee ruikt echt goddelijk! Naar toffee. Nu is het zo dat ik dol ben op toffee en op rooibos thee, klinkt als een perfecte thee dus. 

Voor de achtergrond van deze thee gaan we terug naar de zevende eeuw. Perzië wordt door de Arabieren verovert en de Perzische suikerteelt valt in Arabische handen.  Al snel wordt ontdekt dat je van deze zoetigheid ook suikerstroop kunt maken, dit noemde ze Khurat al Milh, dit lijkt veel op onze karamel.  
Teacozy: "De zachte, romige smaak van karamel combineert in deze melange erg goed met de licht kruidige rooibos. Een traktatie op elk moment van de dag."

Wanneer ik de thee heb gezet, ruikt deze naar honingrietjes.  
De smaak is redelijk zoet, maar herken niet meteen karamel. Wel is de thee warm van smaak, waar ik persoonlijk erg van houd. Ergens doet het me een beetje denken aan 'warm vanilla'. 

De ingrediënten van deze thee zijn: rooibos, karamel crème stukjes, bevochtigingsmiddel sorbit (E420), emulgator (E471) en natuurlijk aroma. 

Deze thee geef ik een 7,5 (ik durf niet zo goed een 8 te geven). Het is echt een heerlijke thee voor de liefhebbers van een zoetere thee.
   

Groene thee -  Pina Colada

If you like pina colada's and getting caught in the rain. Iedere keer hoor ik het liedje "Escape" door mijn hoofd en wordt daar zo vrolijk van. Net als de heerlijk tropische geur die deze thee heeft.

Deze thee is (guess what) geïnspireerd op het bekende drankje de pina colada. De rum hebben ze vervangen door groene thee, zodat je er ook op de vroege ochtend van kunt genieten. 
De eerste pina colada werd gemaakt in de 50's op de Cariben door een flirterige barman. De afgelopen 70 jaar zijn er verschillende varianten van de bekende cocktail bedacht. De Miami vice is bijvoorbeeld een variant met extra rum en bij de chi chi wordt de rum vervangen door Wodka. Bij Teacozy vervangen ze het liever door groene thee. 

Wat een heerlijke tropische thee is dit. Hij smaakt een beetje naar ananas uit blik, met een subtiele kokos twist. 

De ingrediënten van deze thee zijn: groene thee, stukjes ananas, kokosrasp.

Deze thee krijgt van mij een 7.0.    

Welke thee lijkt jou het lekkerst? 
Laat het achter bij de reacties. 


Ben jij zelf nou ook zo'n liefhebber van thee? Of wil je iemand een theebox cadeau doen? De site van Teacozy is hier klikbaar.  

Liefs, 
Eline 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten