24 augustus 2014

lekker lees weer #5 ♥ voor ik ga slapen

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een 'Lekker lees weer' artikel heb geplaatst. Mijn planning is om 1x in de maand een boek-review te schrijven.

Vandaag is het boek 'Voor ik ga slapen' aan de beurt. Waar ik (als ik het goed heb) vorige maand in een favoriete-video over vertelde. 
Een van de meest aangrijpende boeken die ik ooit heb gelezen. 
Wil jij meer over dit boek weten?  Lees dan snel verder...

Dit boek heeft echt een geweldige voorkant. Heel spacend als je 't mij vraagt. Toen ik dit boek kocht dacht ik dat het echt zo'n 'voor ik ga slapen-boek' was. Je weet wel, nog even een uurtje lezen voor ik echt in slaap val. Maar niets is minder waar... 

Wat informatie vooraf; 

ISBN
978 90 414 2505 8
Titel & Schrijver
Voor ik ga slapen – SJ Watson
Paperback/hardcover
Paperback
Aantal pagina’s
332
Uitgeverij, drukversie & drukjaar
Anthos Amsterdam, 31e druk 2013
Taal & genre
Nederlands, (psychologische) Thriller
Beschrijving
Onze herinneringen bepalen onze identiteit. Maar wat als je geheugen elke nacht opnieuw tijdens je slaapt wordt gewist?

Het boek gaat over Christine. Wanneer Christine in de ochtend wakker wordt zijn al haar herinneringen gewist. Haar geheugen is aangetast door een ernstig ongeluk. Steeds opnieuw moet haar man (Ben) haar vertellen wie ze is, in de badkamer hangen foto's aan de muur met naamplaatjes. Foto's van haar met haar man. Christine houd een dagboek bij, op advies van een dokter. Ben weet niet dat Christine contact heeft met een dokter, en dus ook niets van haar dagboek. De dokter belt haar iedere dag op om haar te herinneren aan het dagboek. Wanneer Chistine haar dagboek leest en steeds verder schrijft komt ze erachter dat Ben haar niet alles vertelt. Ze twijfelt aan alles, aan haar dagboek, aan haarzelf. 
Maar dankzij haar dagboek komen bij Christine ook herinneringen op. Soms vraagt ze aan Ben om hier meer over te vertellen, soms vertelt Ben de waarheid, maar soms liegt hij. 
Dan gaat Christine zelf op onderzoek uit. 

Het boek begint op een dag dat Christine wakker wordt en niets weet. Ze denkt zelfs dat ze 20 jaar is en het die avond ervoor heel bont heeft gemaakt. Ze denkt dat ze met een vreemde man het bed in is gedoken en komt erachter dat deze man zelfs getrouwd is.... 
Dan belt de dokter en vertelt over het dagboek. Vanaf dat moment lees je eigenlijk uit het dagboek, in het heden maar komen er ook flash-back momenten. 

Waarom ik dit zo'n bijzonder boek vind.

Dit boek heeft spanning, niet heel de tijd maar wel bijna. Het is behoorlijk heftig, dus in een ruk uitlezen is teveel gevraagd maar wauw! 
Wat ik me het hele verhaal heb afgevraagd is ; wat jou ik doen als ik een partner/vriend/vriendin had die dit had. Die iedere ochtend wakker zou worden met geen besef van wie hij/zij zou zijn... 
Om eerlijk te zijn, ik weet het niet! 
Ik den dat ik zelf ook zou motiveren te schrijven. Wie weet komt het geheugen terug. 

Ben jij benieuwd naar dit boek? Het is voor ong. €20,- te koop bij de boekhandel en online. 
Wat mij betreft zeker een aanrader. 

Heb jij dit boek ooit gelezen?  Of ben je er benieuwd naar?  Laat het achter in de comments. 

Liefs, 
Eline

1 opmerking:

  1. wat een goede leestips!
    Ik kwam je comment tegen op het spam je blog artikel van loving life is easy en besloot even een kijkje op je blog te nemen ;)
    Wat ziet je blog er goed uit, ik vind de layout echt heel mooi en verheug me op je volgende artikel!

    xx julia

    BeantwoordenVerwijderen